De verdwijnende wereld van Peter Stuyvesant - 5

Vliegreizen en het geweten

Het verkeer levert een belangrijke bijdrage tot de CO2-uitstoot en dat geldt zeker voor het vliegverkeer. En dit leidt weer tot een snelle opwarming van de aarde, en het gaat ineens verschrikkelijk snel!

De grafiek hieronder toont de gemiddelde temperatuur op aarde. De onderste stippellijn is de referentie: de gemiddelde temperatuur tussen 1850 en 1900. Of je dit 'préindustrieel' kan nemen, is de vraag: er was voor 1900 al heel wat vervuilende industrie.

Hoe roder de kleur, hoe recenter het jaar, en het zijn de laatste jaren die er het meest uitspringen. En vooral 2023 en het begin van 2024.

Waar gaan we naar toe? We merken ook al ongebruikelijk weer, zoals waterbommen, droogteperiodes en de gevolgen voor bijvoorbeeld de landbouw. 

Het geweten wringt, maar toch houd ik eigenlijk niet zoveel rekening met mijn ecologische voetafdruk. Ik eet behoorlijk wat vlees, ook rundvlees, dat een stevige voetafdruk heeft. En ik doe bijna alle verplaatsingen met de auto. Schijnheiligheid is een van mijn zwaktes, vrees ik.

Zal ik nooit meer gaan vliegen? Ik denk dat ik nog wel eens in een vliegtuig stap, maar de keuze zal hopelijk een stuk bewuster zijn.