Bloemenweide
Wanneer je in Erps-Kwerps wandelt van het bezoekerscentrum Groene Vallei naar het Silsombos, op zoek naar de bloeiende orchideeën, kom je een weide tegen met mooie bloemen. Aanleiding om een fotootje te maken (zie rechts...).
15 jun 2026 13:06
Wanneer je in Erps-Kwerps wandelt van het bezoekerscentrum Groene Vallei naar het Silsombos, op zoek naar de bloeiende orchideeën, kom je een weide tegen met mooie bloemen. Aanleiding om een fotootje te maken (zie rechts...).
3 jun 2026 10:24
Ik ben met een instagram-account begonnen: paulvanleest_photos. Dit keer Engelstalig, en natuurlijk veel nadruk op foto's.
22 mei 2026 14:22
Dick Maes Broekema heeft mij geïnterviewd over waarom ik als agnost op religieuze bijeenkomsten fotografeer. Het ging mij in eerste instantie om het behoud van de sereniteit en spirualiteit door zo onopvallend mogelijk te fotograferen. Nu zoek ik ook momenten waarop mensen andere mensen herdenken. Je vindt nu ook meer interactie. Klik op de link om te video te bekijken.
29 apr 2026 10:25
Ingrid Dewit exposeert in de Sint-Michielskerk in Leuven haar installatie "Ook de engelen treuren". Ze heeft allerlei mensen papieren kraanvogels laten vouwen. Origami-kraanvogels staan voor hoop en vrede, en ook voor gerechtigheid en heling. Eén kraanvogeltje staat voor een kind dat in Gaza is omgekomen. Vorig jaar kwamen bijvoorbeeld iedere vrijdag vouwers bijeen in de Koorkerk in Middelburg. Toen ging het nog over 14.000 vogels. Helaas zijn het er nu al meer dan 21.000. Verschrikkelijk.
16 apr 2026 16:03
Vandaag gekeken naar de uitreiking van de Four Freedoms Awards in de Nieuwe Kerk in Middelburg (waar ik vroeger gewoond heb).
2 apr 2026 11:37
Als doctor in de psychologie mag ik geen psychopathologische diagnoses stellen wanneer ik personen niet heb gezien en ook wanneer ik geen specifieke vakdeskundigheid heb. Ik ben geen psychiater of zelfs klinisch psycholoog.
1 feb 2026 14:11
BREEDBEELD ondersteunt, informeert, inspireert en verbindt iedereen in Vlaanderen die in zijn vrije tijd met fotografie, film en mediakunst bezig is. Deze zomer organiseerde zij workshops door heel Vlaanderen heen, van Kamme in het oosten tot De Panne in het westen. Zelf heb ik meegedaan aan twee workshops. Na de workshops heb ik foto's ingezonden en twee foto's zijn verzameld in een publicatie over dit project. De redacteuren hebben wat andere foto's gekozen dan ik zou kiezen, maar diversiteit maakt het leven interessant (al is helaas niet iedereen het daarover eens).
13 nov 2025 17:39
Wie van België naar Rotterdam rijdt, passeert de Moerdijkbrug. Even hiervoor kan je links wat verderop de kerktoren van Moerdijk liggen. In dit dorp liggen de roots van de familie Van Leest. Ook nu vindt je nog veel mensen met mijn achternaam. Mijn grootouders hebben hier gewoond tot rond 1970. De foto rechts stamt uit 1956: deze jongen in de armen van mijn oma. Opa en oma Van Leest woonden op Steenweg 16, aan de zuidelijke ingang van het dorp. Je kan je amper voorstellen dat ze in dit niet al te grote huis met 10 kinderen hebben gewoond.
11 nov 2025 17:51
"Op dinsdag 11 november herdenken we niet alleen de wapenstilstand op het einde van de Eerste Wereldoorlog maar ook de slachtoffers van alle andere oorlogen in de wereld", aldus de Cultuurdienst Kortenberg.
11 nov 2025 12:46
Op 11 november zijn er veel plekken waar soldaten en oorlogsslachtoffers herdacht worden.Terecht is er veel aandacht voor de mannen die op slagvelden zijn gesneuveld. Zie mijn verhaal over de slag bij Sint-Margriete-Houtem. Maar ik heb dit keer foto's genomen bij de herdenking van vrouwen die in oorlogen lijden, niet alleen omdat er gevaar is voor hun leven of dat van hun dierbaren, maar ook omdat ze moeten vrezen voor seksueel geweld.
5 nov 2025 19:18
Afgelopen weekend heb ik foto's gemaakt van herdenkingsmomenten in de gemeente Kortenberg.
22 okt 2025 09:34
Ik vind het prettig om nog steeds een papieren krant te ontvangen. Ik lees een deel soms al van tevoren online, maar de papieren krant geeft toch net iets meer en ik vind het ook leuk om puzzels op papier op te lossen. Sinds de subsidie van de overheid gestopt is, proberen commerciële bedrijven de kranten zo goedkoop mogelijk te bezorgen. Ik vermoed dat ze dat doen door zo goedkoop mogelijke bezorgers te werven. Soms gaat dat goed. Momenteel gaat dat minder.